Dnes proložíme rituály lehkým výkladem o africké magii. Vzhledem k tomu, že je fakt obsáhlá, povíme si jen hrubé informace.
Severní Afrika:
Před několika tisíci lety byly na místě dnešní Saharské pouště úrodné pastviny. Jeskyní malby v Tassili n´Adžer ukazují zelené louky, stáda zvěře a potoky hemžící se rybami. V saharské oblasti byl vesmír chápán jako “kosmický strom”. Lidé zasazovali kolem oáz symbolické stromy, znázorňující jednotlivé sféry univerza: vinná réva představovala svěd nad námi, granátovník zemi a fíkovník říši podzemní.
Jorubové používali při svých ceremoniálech kokosové ořechy. Rituál se nazýval “Ifa orákulum” a byl prováděn kouzelníkem, který byl vždy mužského pohlaví.
Tanec a masky byly důležitou součástí rituálu a znázorňovaly dějiny lidí.
Dogonové zdobili své masky v jeskyních, ukryti zrakům nezasvěcenců. Masky byly používány při iniciačních a pohřebních rituálech a jako obrana proti zlým duchům. V Togu bylo vyhánění zlých duchů spojeno s očistou celé vesnice. Pochytaní zlí duchové byli zamotáni do listů a šlahounů a pověšeni na sloupy za vesnicí. Druhý den zrána zametly ženy ve svých srdcích a nečistotu odnesly do hor, kde byla slavnostně odvržena.
Střední Afrika:
Tato rovníková zalesněná oblast je výhní magie, hemží se to tu tajemnými společnostmi, léčiteli, čaroději a lesními duchy.
Členové starobylé tajné společnosti Nsoro nosili černé masky s obrovskýma očima, hráli na hudební nástroje a měli různé hodnosti. O náčelníkovi kmene Teke se věřilo, že je obklopen aurou, která mu umožňuje nahlížet do onoho světa. Svojí tajemnou sílu su zajišťoval ozdobami své tváře svých zbraní a vlastnictvím magických předmětů. Na krku nosil leopardí zuby navlečené na šňůrce, což mu propůjčovalo sílu této šelmy, a jeho hlavu zdobila korunka z lastur, symbolizující styk s duchovními silami.
Jasnovidci kmene Komo nosili při svých nočních rituálech podlouhlé masky a zdobili se pery, opasky z kůry, náramky ze slonoviny a zvonky. Ochranné amulety, zhotovené z přírodních materiálů jako dřevo a ořechové skořápky, se nosily v kožených pytlících, stejně jako v jiných oblastech Afriky.
Jižní Afrika:
I zde, jako všude v Africe, byly magické rituály kolektivní záležitostí a měly přinést užitek komunitě jako celku. Aby přivolali déšť, zabili Zuluové “nebeského ptáka” a vhodili jej do jezera, aby jej nebe začalo oplakávat. Za stejným účelem zahrabávaly ženy své děti až po krk do země a pak nad nimi zoufale naříkaly v naději, že nebe začne ze soucitu plakat.
Velký Had byl považován za jedno z prvotních stvoření, s hlavou v nebi a ocasem ve vodách země, spojujíc tak obě části. Mytologie kosmického hada se vyskytuje ve všech oblastech Afriky.
Šamani léčili tělo i duši. Kafrové se svých chorob zbavovali tak, že je přenášeli na kozy. Koza byla pomazána pacientovou krví a pak vyhnána z vesnice. V některých oblastech bylo zvíře obětováno.
Předvídání z rozhozených kůstek je velmi starou formou věštění. Každá kůstka měla pozitivní konec, který byl označen, a negativní konec, který zůstal neoznačený. Kosti pocházely z různých zvířat a byly vybrány podle vlastností, které tato zvířata ztělesňovala.
Darkness
Čarodějnická kniha, autor: Nicola de Pulford