Taky jste si všimli, že v akčních filmech scénáristé často volí dokola opakované scény a situace, které už diváci znají téměř nazpaměť, pouze zamění jedny herce za druhé a dají filmu nový název?
Kategorie Záporáci:
Mezi touto filmovou sebrankou sice nepřevládá žádný vizuální prototyp, ale nejvhodnější volbou je holá hlava, vypracované tělo, patřičné tetování a šílený pohled. Hlavní negativní postavy mají pokaždé perfektní plán, který dokonale vychází, až na ono finální završení akce. Většinou přitom chtějí zabít hlavního hrdinu, ale dílem své vlastní zbrklosti a nešikovnosti pouze odstraní jeho příbuzné/přátele/kolegy, čímž si podepíší vlastní ortel. Dalšími typickými vlastnostmi břídilů na opačné straně zákona je slušná schopnost ovládat dopravní prostředky všeho druhu a také je bez rozdílu krást. Vlastní jsou jim poslední technické výstřelky a zbraně, mají slušnou fyzickou kondici a široké spektrum výrazů, z nichž bezkonkurenčně nejčastěji uslyšíme „fucking“. Jsou rovněž schopni těžce zranit nebo zmlátit úhlavního soupeře téměř do němoty, ale nikdy tak, aby jim to posléze i s úroky nevrátil. Obvykle se i ve stadiu klinické smrti ještě dokáží zvednout a udělat poslední pokus konečně sprovodit svého soka ze světa, ovšem podobně, jako v předchozích případech jde jen o poslední snahu o šok a nastavení děje. Aby bylo spravedlnosti učiněno zadost, mívají tito lumpové většinou velice krutý konec: pokud je nerozmandluje kamion nebo lokomotiva, padají do propastí či hynou v ohnivém infernu, doprovázeném mstitelovým obvyklým: „I got you!“
Kategorie Střelci:
Údajný padouch pevně svírá pažbu vysoce kvalitní odstřelovačské pušky, přivine oko k optickému zaměřovači, aby se zalíbením vzhlédl svoji oběť v nitkovém kříži, prst polaská spoušť, lump ještě jednou odhlédne od okuláru a zadívá se do dálky směrem k oběti (ač prakticky vidí úplné houby). Pak konečně usoudí, že by bylo dobré vystřelit. Díky tomuto nesmyslnému protahování exekuce mu pak do rány vleze rodinný příslušník či dlouholetý přítel zamýšlené oběti a má zaděláno na průšvih. Tahle scéna je učebnicovou ukázkou ploskolebého jednání střelců. Muži se zbraněmi se ve filmech chovají notně podivně; zasahují zásadně všechno kolem svých cílů a nejsou schopni se trefit do oběti ze vzdálenosti, která se limitně blíží odstupu pouťového střelce od růží v maringotce. Vlastnost netrefit nic je nejčastěji typická pro policisty, honící zločince. Anebo naopak postřílí všechny lidi kolem prchající oběti, které se naopak všechny kulky vyhýbají. Zbraně mají zázračnou munici; ať narazí na cokoli (plast, dřevo, beton, ocel, sklo), vždy dramaticky zahvízdá a s výjimkou skla, které se rozsype na drobounké střípky, se na místě zásahu významně zakouří. Je-li někdo zasažen a nemá podle scénáře hned zemřít, krvácí, jakoby mu byly prostřeleny nejméně tři tepny, ovšem i takto je schopen se doplazit do bezpečí a za dva dny, někdy i ofačován, dokončit akci. Za připomínku stojí, že střelba v místech, kde by jediná kulka udělala paseku nedozírného rozsahu (vrtné plošiny) zažehne explozi nečekaného objemu deset až patnáct vteřin poté, co hrdina se zachráněnou dívkou překročí pomyslnou čáru, kde už je v bezpečí. A jen na okraj: zvláště USA mají až zarážející počet zbankrotovaných továren; stačí si spočítat, v kolika opuštěných halách se odehrává závěrečná přestřelka (no dobře, někde ještě výrobní linky fungují).
Kategorie Elektřina:
Vyhoďte do vzduchu, co je vám libo, elektrické vedení nepřerušíte. Proud půjde dál bez omezení, pokud zrovna nepotřebujete oblíbený pohled na kroutící se kabel, který kolem sebe hází modravé výboje, doprovázené efektním snopem jisker. Naopak ve chvíli, kdy už je jasné, že už už dopadnete masového vraha, vše zhasne, protože zrovna selhal jistič. Padne-li padouch na dráty vysoko nad zemí, bez ohledu na fyzikální zákony se smaží v ohni blesků, načež všude dramaticky potemní okna, aby byl efekt co největší. Navíc pokud totiž kdokoli potřebuje rychle získat tok energie, stačí mu během tří vteřin nějak pospojovat dráty, udělá to pufff! a opět je elektřina tam, kde má být.
Máte své vlastní zkušenosti s podobnými filmovými nesmysly? Podělte se s námi o ně.
Z Cinemy pro vás sepsala a trochu poupravila Styx.
Zdroj: Cinema/Robert Pavelka
Já osobně mám ještě dva typické příklady: také jste jsi všimli, že vždycky, když se má hrdina rozhodnout, který drát musí přestřihnout, aby nevyletěli všichni do luftu, přestřihne ten správný? A navíc to udělá v úplně poslední vteřině odpočítávaní. :D
A ještě jedno: Každý záporák bez výjimky udělá na konci filmu amatérskou chybu, a to když se začne vykecávat. Nutně musí ještě kladnému hrdinovi, kterého má na mušce (stačí jen zmáčknout spoušť a the end) podat vysvětlení, proč to všechno dělá. Pochopitelně že tímto protahováním závěru poskytne hrdinovi čas a možnost dostat se ze zcela bezvýchodné situace a v poslední chvíli heroje někdo zachrání. Kdyby ho mizera zastřelil hned, měl by klaďas po ptákách. :)
To vykecávání mě vždycky nas.. Někdy je to fakt už trapný, záporák chodí sem a tam a v podstatě čekáá, kdy se teda objeví někdo, kdo z toho tu nádheru vyseká Taky často záporáci vypadají jak z první pomocné, kterou ani nestihli dochodit, přesto 99% se jim všechno daří, než začnou amatérařit. (Nejvíc trpím tím, když je hrajou mí oblíbenci, by je člověk doliskal, páč mi je pak oddělají.. )
Vyšla nová Cinema a další filmové klišé na téma Ženy. Doporučuji přečíst, kdo se chce pobavit. :D